FAQ - Svedbro Smide
0
Responsibly Made in Sweden

FAQ

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om Svedbro Smide, våra produkter och vår webshop.

Svedbro Smide söker medarbetare till vår produktion

Om Svedbro Smide

Vår webshop

Produktion av Svedbro Kofot i Smedjan i Gnarp

Svedbro Kofot

Stalpen

Vår webshop

När du handlar i Svedbro Smides webshop så hanteras din beställning av vårt systerbolag Svalan Logistik AB. Hanteringen inkluderar betalning, leverans, retur samt reklamation.

Vår kundservice hjälper dig med frågor och funderingar om produkter och beställning. Om din fråga gäller en order du lagt hos oss, kom ihåg att inkludera ditt ordernummer i mailet.

För frågor om din beställning, kontakta oss på:
Telefon: +46 63 12 27 00
Måndag – Fredag 09:00 – 12.00
E-post: contact@svalanlogistik.com

Om Svedbro Smide

Vilka är Svedbro Smide?

Svedbro Smide är ett familjeägt produktionsföretag beläget i Hälsingland. Under de mer än 100 år som företaget funnits, har vi byggt upp en verksamhet kring smidesproduktion och smideskunskap, med fokus på kvalitet och miljöansvar. Vår verksamhet är idag fokuserad på Svedbro Kofot och Trädfällriktaren Stalpen.

Var ligger Svedbro Smide?

Svedbro Smide ligger i Gnarp, Hälsingland.

Vad gör Svedbro Smide?

Svedbro Smide är ett produktionsbolag. Vår verksamhet är idag fokuserad på två produkter:

  • Svedbro Kofot som finns i 5 storlekar och som smids, slipas och målas för hand i den blå färgen som blivit ett signum. Kofoten var tidigare känd som TOVE Kofot eller Gränsfors kofot. Läs mer om tillverkningen av Svedbro Kofot här.
  • Trädfällriktaren Stalpen, en mekanisk trädfällriktare som är ett oumbärlig för dig som jobbar i skogen eller som av andra anledningar behöver fälla träd. I skogsarbete är säkerheten av högsta prioritet och det är viktigt att du kan lita på det verktyg du använder dig av. Tillverkad i vår smedja i Gnarp.
Vilka äger Svedbro Smide?

Svedbro Smide ägs av bröderna Adam och Daniel Brånby och är en del av familjeföretaget Ekstigen AB. I samma företagsgrupp hittar du:

  • Gränsfors Bruk, som tillverkar handsmidda yxor i smedjan i Gränsfors.
  • Wetterlings  som tillverkar handsmidda yxor i smedjan i Storvik
  • Woolpower, som tillverkar underställ, sockar och förstärkningsplagg i merinoull i den egna textilfabriken i Östersund

Alla tre företagen har något väldigt viktigt gemensamt: De behåller sin produktion i Sverige och värnar om hantverket, kunskapen, miljön och traditionen.

I företagsgruppen finns också logistikföretaget Svalan Logistik AB som hanterar webshopen för Woolpower, Gränsfors Bruk och Svedbro Smide.

Vilka är Svalan Logistik?

Svebro Smides webbshop hanteras av logistikbolaget Svalan Logistik AB, ett systerbolag till Svedbro Smide. Hanteringen inkluderar betalning, leverans, retur samt reklamation.

Svalan Logistik AB
Gärdsgårdsvägen 2
831 77 Östersund
Sverige

Hur är Svedbro Smide kopplat till Gränsfors Bruk?

1985 köpte Svedbro Smides dåvarande ägare Gabriel Brånby det konkursade Gränsfors Bruks AB och slog ihop verksamheterna under namnet Gränsfors Bruks AB.

Svedbro Smide fokuserade på kofotar och skogsverktyg, medan Gränsfors Bruk tillverkade yxor och andra handverktyg. 1988 sålde Gränsfors Bruk skogsverktygsdelen till Sandvik, och 2005 delades verksamheterna igen. Gränsfors Bruks Kofotssmedja i Gnarp blev då Gränsfors Smide i Gnarp AB, medan yxtillverkningen fortsatte vid Gränsfors Bruks Yxsmedja.

Under de senaste åren har Gabriels söner Adam Brånby och Daniel Brånby tagit över ledningen, och i januari 2015 återgick företaget i Gnarp till sitt ursprungliga namn, Svedbro Smide AB, för att särskiljas från systerföretaget Gränsfors Bruk AB och knyta an till sin historia. Trots stora ekonomiska utmaningar har Svedbro Smide lyckats växa och säljer idag sina verktyg i ett trettiotal länder.

Hur är Svedbro Smide kopplat till Woolpower?

Svedbro Smide ägs av bröderna Adam och Daniel Brånby och är en del av familjeföretaget Ekstigen AB. I samma företagsgrupp hittar du:

  • Gränsfors Bruk, som tillverkar handsmidda yxor i smedjan i Gränsfors.
  • Wetterlings  som tillverkar handsmidda yxor i smedjan i Storvik
  • Woolpower, som tillverkar underställ, sockar och förstärkningsplagg i merinoull i den egna textilfabriken i Östersund

Webshop

Beställning

Hur vet jag att min beställning tagits emot?

Det skickas alltid en orderbekräftelse till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Saknar du orderbekräftelse, kontrollera gärna din skräppost så att det inte har hamnat där eller att du råkat ange en felaktig e-postadress. 

Kan jag ändra på min order efter jag fått orderbekräftelse?

Att ta bort en produkt, eller göra en ändring av färg eller storlek kan vara möjligt om ordern inte har kommit för långt i vår packningsprocess men det är tyvärr inte möjligt att lägga till produkter i din order.

Om du vill lägga till något i din order är det viktigt att du kontaktar oss omgående, innan ordern har hunnit packas. Det smidigaste sättet att göra detta är att avbeställa och makulera den ursprungliga ordern, och sedan lägga en ny beställning.

Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig om det är möjligt.

Kan jag avbeställa min order?

Kontakta vår kundservice via e-post contact@svalanlogistik.com eller telefon 063 -12 27 00 om du önskar hjälp med att makulera din order. Hör av dig till oss så fort som möjligt, då din order inte kan makuleras om den är plockad, packad eller skickad.

Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt?

Ditt paket ligger kvar hos PostNord utlämningsställe i 7 dagar. Därefter skickas ditt paket tillbaka till oss.

Om du inte hämtar ut ditt paket och utlämningsstället skickar tillbaka det till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader detta innebär. Avgiften för närvarande är 200 SEK i Sverige och avser kostnader för returfrakt, expeditionsavgift samt hanteringskostnad.

Har du ångrat dig så behöver du hämta paketet och skicka det i retur till oss. Hur du gör en retur hittar du under rubriken “Retur“.

Kan jag beställa som företag?

För att handla som företag väljer du alternativet “Organisation/Företag” i kassan. Observera att när du handlar som företag kommer din faktura att skickas från Klarnas samarbetspartner Billie.

Betalning

Vilka betalningsalternativ har ni?

Via Klarna kan du välja att betala med Kortbetalning, Faktura, Delbetalning, Betala direkt eller Swish. Kan du inte genomföra ditt köp med önskad betalmetod, även med angivet personnummer, ber vi dig kontakta Klarna.

Är alla priser inklusive moms hos er?

Ja, alla priser på våra produkter är inklusive moms.

Hur använder jag mitt digitala presentkort?

I kassan finns ett fält med texten “Presentkort/Voucher”.
Här anger du den presentkortskod som finns på ditt värdebevis och klickar sedan på “Applicera”. Om koden är giltig kommer rabatten att dras bort från produkten/ordern.

När rabatten är aktiverad syns en extra textrad i din varukorg.

Var är min faktura?

Din faktura kommer till den e-post du angett vid din beställning. Du kan också se den om du loggar in i “Mitt Klarna” på deras hemsida, eller via Klarnas mobil-app.

Behöver jag betala en faktura om jag ska returnera en produkt?

Har du valt faktura som betalsätt behöver du rapportera returen till Klarna i deras app eller till deras kundservice. Din faktura kommer då att pausas tills vi har hanterat din retur.

När returen är hanterad krediteras eller justeras din faktura och en ny och uppdaterad faktura skickas ut från Klarna.

Jag har frågor om min faktura, vad gör jag?

Om du har frågor eller önskar administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller via Klarna kundservice.

Frakt & Leverans

Vilka fraktalternativ erbjuder ni och vad kostar frakten?

Inom Sverige skickas dina paket med PostNord. Fraktkostnaden är 99 kr inom Sverige och 9,90 Euro utanför Sverige.

Vad har ni för leveranstid?

Vi försöker leverera varan/varorna inom 3-5 arbetsdagar inom Europa.

Vid långhelger och perioder av hög orderingång kan leveranstiden bli förlängd, men vi gör vårt yttersta för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Beställningar som görs på helgdagar behandlas nästkommande arbetsdag. Om en vara inte finns i lager står det angivet vid respektive vara. Samtliga leveranser innehåller en specifikation på vad du har beställt.

Levererar ni utanför Sverige?

Ja, vi levererar till Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Spanien*, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

*Svalan Logistik AB levererar inte till Menroca, Mallorca eller Kanarieöarna.

Kan jag spåra mitt paket?

Vi skickar alla våra paket inom Sverige med PostNord och uppdateringar om ditt paket sker via dem. Informationen kan du få via mail eller så kan du följa ditt paket i direkt i deras app “PostNord”.

Hur länge finns min order kvar hos postombudet?

Ditt paket ligger kvar hos PostNord utlämningsställe i 7 dagar. Därefter skickas ditt paket tillbaka till oss.

Om du inte hämtar ut ditt paket och utlämningsstället skickar tillbaka det till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader detta innebär. Avgiften för närvarande 200 SEK i Sverige, avser kostnader för returfrakt, expeditionsavgift samt hanteringskostnad.

Min order var skadad vid leveransen. Vad gör jag?

Vid en synlig skada på ditt paket säg till om detta direkt hos ditt ombud när du hämtar paketet. För att kunna behandla ärendet måste de få in det samma dag.

Det är också viktigt att du fotograferar paketet och emballaget innan du öppnar det och sedan även produkten/produkterna du fått hem.

Kontakta oss via e-post, contact@svalanlogistik.com, så snart du kan och bifoga bilder och beskrivning så kommer vi att starta en reklamation. Vi behöver ha informationen från dig inom 3 dagar för att kunna meddela detta till speditören.

Begär ni extra fraktkostnader efter ordern har skickats?

Varken Svedbro Smide, Svalan Logistik AB eller PostNord begär några extra kostnader efter att du har lagt din order. Fraktkostnaderna syns i din orderbekräftelse.

Om du har fått ett sms eller e-postmeddelande om att du måste betala extra för att få ditt paket är detta oftast falskt. Tyvärr cirkulerar det ibland bluffmeddelanden både via e-post och sms, där avsändaren påstår sig vara transportören av ditt paket. Klicka inte på länkar om du är osäker på vad de är.

Byten, Returer & Reklamationer

Hur länge har jag öppet köp?

Vi erbjuder totalt 30 dagars fri returrätt som består av 14 dagars ångerrätt och ytterligare 16 dagars förlängt öppet köp. Detta räknas från den dagen du hämtar ut eller tar emot din order tills du lämnar ditt paket i retur hos postombud.

Hur gör jag ett byte?

Om du vill byta en produkt lägger du en ny order på önskad vara.

Returnera produkten du inte vill behålla genom att fylla i returföljesedeln som du fick med din order och skicka tillbaka den med returfraktsedeln som du fått tillsammans med din order.

Vi krediterar beloppet när din retur är färdigbehandlad.

Hur gör jag en Retur?

1. Fyll i följesedeln 
Ange vad du vill returnera och packa retursedeln med varan/varorna du vill returnera/reklamera. Om du inte har kvar retursedeln går det bra att skriva följande information på ett annat papper och skicka med:

  • Ordernummer
  • Namn
  • Telefonnummer
  • Returorsak

2. Packa 
Packa varorna och se till att paketet är väl förslutet. Varans originalförpackning får inte användas som yttre emballage och returfraktsedeln får ej klistras direkt på originalförpackningen. Varan ska returneras i oanvänt skick.

3. Skicka 
Adressen som du ska skicka paketet till:

Svalan Logistik AB
Gärdsgårdsvägen 2
831 77 Östersund
Sverige

4. Rapportera retur hos Klarna
Har du valt faktura via Klarna så måste du även rapportera din retur via deras app eller hemsida så att din faktura kan pausas tills vi har hanterat returen. Vi krediterar beloppet när din retur är färdigbehandlad.

Tänk på det här:

  • Emballera paketet väl för att undvika fraktskador.
  • Vi rekommenderar att skicka returen spårbart och att du begär ett kvitto som innehåller kolli-ID från paketutlämningsstället, det gör det lättare att följa paketets returtransport vid behov.
  • Märk returen med ditt ordernummer.

Returer sker på kundens bekostnad.

Jag saknar returdokument, vad gör jag?

Om du inte har kvar retursedeln går det bra att skriva följande information på ett annat papper och skicka med:

  • Ordernummer
  • Namn
  • Telefonnummer
  • Returorsak

Gör så här:

  • Emballera paketet väl för att undvika fraktskador.
  • Vi rekommenderar att skicka returen spårbart och att du begär ett kvitto som innehåller kolli-ID från paketutlämningsstället, det gör det lättare att följa paketets returtransport vid behov.
  • Märk returen med ditt ordernummer.

Skicka paketet till:
Svalan Logistik AB
Gärdsgårdsvägen 2
831 77 Östersund, Sverige

I övrigt följer du samma steg som under “Hur gör jag en retur?”

Hur lång tid tar en retur?

Vår målsättning är att en retur ska hanteras inom 5 vardagar efter att vi har mottagit den. I perioder med hög belastning kan hanteringen av returer ta något längre tid.

Hur reklamerar jag en produkt?

1. Kontakta kundservice
Börja med att kontakta oss via e-post contact@svalanlogistik.com
I mailet ska du bifoga bilder eller en video som visar varans fel/brist, förklara problemet samt beskriv hur produkten blivit använd. Skriv även med vilket ordernummer som reklamationen gäller. 

2. Återkoppling och förslag på lösning
Vi kommer kontakta dig för att komma vidare i reklamationsärendet. Om produkten returneras för reklamation ska den vara rentvättad och fri från hundhår, lera och dylikt. Om inte produkten är ren när den kommer in till oss kan den komma att returneras utan åtgärd.

Vid en eventuell tvist

Vid eventuell tvist följer vi alltid allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även välja att börja på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.

Kostar det något att returnera en vara?

Returer betalas av kunden.

Svalan Logistik betalar returkostnaden för defekta varor eller felaktigt packade varor. Returer tas endast emot för varor som har köpts via Svedbro Smides webshop.

Svedbro Kofot

Vad är ToVe-kofot?

Tove-kofoten är en modell utvecklad 1952 av Svedbro Smidesfabrik på uppdrag av Gränsfors Bruk. Den fick namnet TOVE efter säljaren Tore Vestin och byggde på en modell Svedbro Smide tillverkat sedan 1942. Samarbetet med Gränsfors Bruk fungerade mindre bra, vilket ledde till att Svedbro Smide fortsatte som självständig smedja i Gnarp under ledning av Per Enander.

Idag produceras samma kofotmodell under namnet Svedbro Kofot, fortfarande i den karakteristiska blå färgen som varit ett signum sedan 1952.

Är Gränsfors kofot och Svedbro kofot samma sak?

Ja, kofoten som vi producerar idag är samma kofot som producerats sedan 1952 (på en modell sedan 1942) som togs fram av Svedbro Smide på uppdrag av Gränsfors Bruk. Då med namnet ToVe-kofot efter säljaren Tore Vestin. Under åren som bolagen var sammanslagna kallades den också Gränsfors Kofot.

Idag produceras den under namnet Svedbro Kofot, fortfarande i den karakteristiska blå färgen som varit ett signum sedan 1952.

Kofotar eller Kofötter?

Kärt barn har många namn – på Svedbro Smide har vi alltid sagt, En kofot flera kofotar. Och det kommer vi fortsätta göra! En historia som vi fått höra är att det faktiskt är nuvarande ägarnas pappa, Gabriel Brånby som fått in böjningen Kofotar i SAOL (Svenska akademins ordlista) om det är sant eller inte vet vi inte, men vi skulle inte bli förvånade om det stämmer.

Kan jag köpa en kofot direkt av er?

Ja, du kan beställa din kofot direkt här i vår webshop.

Var kan jag se och känna på kofoten?

Våra kofotar finns i våra systerbolags fabriksbutiker, besök gärna:

  • Gränsfors Bruk, Gränsfors 381, 829 52 Bergsjö, Sweden
  • Woolpower, Gärdsgårdsvägen 2 i Östersund

Vi finns också hos flera återförsäljare runt om i landet, hitta din närmaste återförsäljare här.

Var kan jag köpa Svedbro Kofot?

Förutom på vår egen webshop finns vi hos flera återförsäljare runt om i landet, du hittar din närmaste återförsäljare här. Du kan också hitta våra kofotar i våra systerbolags fabriksbutiker:

  • Gränsfors Bruk, Gränsfors 381, 829 52 Bergsjö, Sweden
  • Wetterlings, S. A. Wetterlings Manufaktur AB, Vallbyvägen 58, 812 30 Storvik
  • Woolpower, Gärdsgårdsvägen 2 i Östersund
Har ni någon egen fysisk butik?

Nej det har vi inte, däremot finns våra kofotar hos våra systerbolags fabriksbutiker, besök gärna:

  • Gränsfors Bruk, Gränsfors 381, 829 52 Bergsjö, Sweden
  • Wetterlings, S. A. Wetterlings Manufaktur AB, Vallbyvägen 58, 812 30 Storvik
  • Woolpower, Gärdsgårdsvägen 2 i Östersund

Vi finns också hos flera återförsäljare runt om i landet, hitta din närmaste återförsäljare här.

Tillverkning

Hur tillverkas kofoten?

Alla Svedbro Smides kofotar handsmids av speciallegerat fjäderstål, härdas för styrka och fjädring och genomgår trumling, slipning och kvalitetskontroller för optimal hållbarhet. Kofotarna målas sedan i den ikoniska blå färgen och levereras med en 20-års garanti.

  • Smide: Kofotarna smids för hand av speciallegerat fjäderstål för hållbarhet och flexibilitet.
  • Härdning: Härdas för att uppnå rätt balans mellan styrka och fjädring.
  • Trumling och slipning: Ytorna trumlas och slipas för en jämn, tålig finish.
  • Kvalitetskontroll: Varje kofot kontrolleras noggrant för högsta kvalitet.
  • Målning: Målas i den ikoniska blå färgen som kännetecknar Svedbro Smide.

För mer information, besök Svedbro Smides tillverkningssida.

Var tillverkas kofoten?

Alla Svedbro Smides kofotar tillverkas i vår smedja i Gnarp.

Stålet

Vilket stål används till Svedbro Kofot?

Vi använder ett speciallegerat fjäderstål med hög kolhalt.

Vad är fjäderstål?

Vi använder ett speciallegerat fjäderstål med hög kolhalt.

Stalpen

Vad är Stalpen och vad används den till?

Stalpen är en mekanisk trädfällriktare som kan trycka ett träd i önskad riktning, även om trädets naturliga fallriktning är en annan och ger en säker trädfällning även med mycket besvärliga träd.

Stalpen är konstruerad för att tåla stora krafter som att stå emot överhäng, vindbyar och felaktiga lutningar på trädet. Mekaniken i Stalpen är mycket driftsäker då den inte använder vajer, nylonband och andra varianter för drivningen. Allt för att minimera risken för trassel och slitage av material.

Hur fungerar säkerhetsveven och vad gör den unik?

Säkerhetsveven består av en lamellkoppling med friktionselement och ett spärrdrev med spärrhake som förhindrar bakslag från veven, vilket gör det möjligt att veva åt båda hållen utan att behöva röra spärrhaken som håller spärrdrevet.

Vilken lyftkapacitet har Stalpen, och hur mycket kraft krävs för att använda den?

Konstruktionen gör att lyftkapaciteten är 17 gånger den kraft som du tillför till veven. Maximal lyftkapacitet är 2600 kg.

Kan Stalpen ersätta en vinsch eller andra specialmaskiner?

Nej, Stalpen ersätter inte vinsch eller andra specialmaskiner vid svåra och riskfyllda arbeten. Omdöme och yrkeserfarenhet är alltid viktig vid fällning.

Kan Stalpen ersätta en vinsch eller andra specialmaskiner?

Nej, Stalpen ersätter inte vinsch eller andra specialmaskiner vid svåra och riskfyllda arbeten. Omdöme och yrkeserfarenhet är alltid viktig vid fällning.